Google Translate
Skriv ut

Alla fick komma till tals

Postat den 7 februari, 2011 Möten,Skola En (1) kommentar

school-649388__180I slutet av 60-talet när jag gick i lågstadiet på Hedåsskolan i Sandviken mötte jag min allra viktigaste lärare, Gunilla Lantz. Jag minns att jag beundrade henne oerhört. För mig var Gunilla en gudomlig varelse, en snäll och vacker fe som kunde allt.

Men Gunilla var inte bara gudomlig, hon var också rättvis. Alla i klassen fick komma till tals, även de tysta. De pratigaste dämpade hon vänligt, men bestämt.

För mig är de riktigt bra lärarna väldigt lätträknade. Min känsla är att många lärare är hyfsade och bra, men att få har det där lilla extra. De måste jobba mycket på sin positiva identitet.

För några år sedan började jag studera på nytt. Det jag upplever i dag är att många lärare inte törs vara just lärare. Det finns en risk att det blir allt för mycket av medbestämmande och eget ansvar vilket gör att lektionen eller föreläsningen inte styrs i den riktning som läraren ursprungligen tänkt.

En bra lärare för mig är den som vågar vara lärare och är entusiastisk över sin uppgift. Men det räcker inte med det. Han eller hon måste också våga erkänna att de inte kan allt och vara självkritisk för att ständigt bli bättre. En bra lärare bjuder också på sig själv ibland och försöker hela tiden att sätta sig in i sina elevers värld. Jag tycker också det är viktigt att läraren har en klar struktur på lektionerna och utnyttjar den kunskap som finns om hur vi människor utvecklas och fungerar i grupp. Läraren måste vara den ”självklara” ledaren i just den gruppen som är i klassrummet just då. Och det är inte en lätt uppgift alla gånger. Men oerhört viktig!
Agneta Petterson 42 år, lantmätare, Kungsör
Lyssna till Alla fick komma till tals

Den här berättelsen tog vi emot i samband med vår riksomfattande efterlysning av Betydelsefulla lärare. Kampanjen genomfördes tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting. Beställ ditt ex. av boken Betydelsefulla möten – Lärare gör skillnad via: http://butik.2act.se




1 kommentar

  1. Fredrik Söderlund
    2017-01-17

    Kan bara instämma angående Gunilla lantz.
    Jag gick också på Hedåsskolan i Sandviken 1973-74 och hade Gunilla som lärare. Inte för att man var duktig på att reflektera över vad som gjorde henne bra som lärare och hur man själv påverkades, men jag kände mig väldigt trygg med henne och hon är den lärare som etsat sig fast ordentligt i minnet. Det var ordning och reda i klassrummet trots att vi ofta satt i grupparbeten, och Gunilla och övriga lärare fanns alltid med ute på skolgården på rasterna.


Lämna en kommentar

Skriv in ditt namn, e-post och hemsida nedan eller logga in via Facebook.




Prenumerera på vårt nyhetsbrev



Ny vårdbok! Du kan göra skillnad

Ny vårdbok! Lärorikt om bemötande i vården. Boken "Du kan göra skillnad" har sin grund i forskningsprojektet Betydelsefulla möten i vården. Tre forskare har i sin forskning valt att fokusera på det positiva perspektivet av bemötande i vården.

Vad är det som gör skillnad? Läs och lär →



Betydelsefulla möten – våra älskade djur!

Har du ett eller flera betydelsefulla möten med djur som du vill berätta om? Just nu samlar vi på berättelser till vår nästa bok. Vill du vara med? Berätta här!

Betydelsefulla Möten Magasin →


Berätta själv!

Har du varit med om ett betydelsefullt möte som du vill berätta om? Berätta här!

Gör det här →



Prenumerera på vårt nyhetsbrev



Ny vårdbok! Du kan göra skillnad

Ny vårdbok! Lärorikt om bemötande i vården. Boken "Du kan göra skillnad" har sin grund i forskningsprojektet Betydelsefulla möten i vården. Tre forskare har i sin forskning valt att fokusera på det positiva perspektivet av bemötande i vården.

Vad är det som gör skillnad? Läs och lär →


Betydelsefulla möten – våra älskade djur!

    Har du ett eller flera betydelsefulla möten med djur som du vill berätta om? Just nu samlar vi på berättelser till vår nästa bok. Vill du vara med? Berätta här!

    Gör det här →



För vem är du betydelsefull?