Min lärarinna i folkskolan i Gåxsjö, Anhild Österrud-Eriksson tog med oss på utflykter ute i naturen, exkursioner kallades det senare upp i skolåren. Dessa gav mig de första grundläggande kunskaperna om hur istider och andra geologiska krafter format jordytan. Detta ledde också till att jag bland annat läste geologi i Uppsala.
Att använda naturen som lärobok och skolsal har jag tillämpat både i historie- och geografi undervisningen.
Varje år besökte mina elever olika fornlämningar och andra historiska platser i Jämtland och var med på fjällvandringar och natur-exkursioner. Ska man studera vattnets omskapande effekt, gör man det bättre vid en bäck eller en älv, än i skolsalen. Mitt motto har sedan jag mötte Anhild varit att historia och geografi ska studeras med ”fötterna” lika mycket som med hjärnan.
Erik Arthur Egervärn 64 år, lärare/riksdagsledamot, Hallen
Lyssna till Vi studerade med fötterna
Den här berättelsen tog vi emot i samband med vår riksomfattande efterlysning av Betydelsefulla lärare. Kampanjen genomfördes tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting.
Lämna en kommentar