Det var egentligen inte alls meningen att jag skulle bli egen företagare. På gymnasiet läste jag media och hade inget intresse för företagande och ekonomi. Det fanns inte på tapeten, inte ens när jag och några kompisar kom i kontakt med Ung Företagsamhet och startade ett UF-företag. Det gjorde vi bara för att vi var trötta på att göra saker åt lärare. Vi ville testa att göra saker åt riktiga kunder.
Att bli företagare har lärt mig att se hur jag är som människa, vilka som är mina styrkor och svagheter, på ett sätt som jag inte tror hade hänt annars.
Det var under sista året på gymnasiet som vi drev vårt UF-företag, som var en reklambyrå. Vi hade inga affärsidéer utan körde bara på det vi tyckte var kul. Men trots att vi fick många kunder hade jag inte en tanke på att det var på riktigt. Att vi, när skolan var slut, skulle vara kapabla att driva ett företag på riktigt.
Men så kom den dagen då vi blev inbjudna till mässan för unga företagare och vann pris. Inte bara ett pris – utan fem! Efter den dagen fick jag mig en tankeställare. Fram till den tidpunkten hade jag trott att man måste högskoleutbilda sig, att man måste vara expert på ekonomi och bokföring för att kunna driva ett riktigt företag. Just då slog det mig att jag redan var en riktig företagare, trots att jag inte hade läst någon bok för att lära mig det. Jag hade lärt mig genom att göra och genom mitt intresse och engagemang. För mig vägde det tyngre än en tung utbildning i ekonomi.
Sedan dess har jag fortsatt på den inslagna vägen och lärt mig det jag behöver veta i efterhand. Jag har fått många insikter genom arbetet som hjälpt mig vidare. Till exempel har jag förstått hur mycket mina kompisar, som jag startade UF-företaget med, har betytt för framgången. Fredrik Löfgren, Simon Hjalmarsson och Jonathan Bergcrantz var de som bromsade mig ibland när jag ville för mycket och därmed hjälpte mig att hitta rätt väg.
Det är egentligen först nu som jag har insett hur viktig personkemi är. Att det behövs en bra mix av människor som hjälper varandra framåt. Den insikten har betytt mycket för mig även som person. Att bli företagare har lärt mig att se hur jag är som människa, vilka som är mina styrkor och svagheter, på ett sätt som jag inte tror hade hänt annars. Det var tur att jag testade på gymnasiet och det var tur att jag hade mina kompisar med mig.
Jacob Westerlund VD Creative Director, Kalmar
Läs mer om Wílsoncreative här
Den här berättelsen är publicerad i boken Betydelsefulla möten – Entreprenörer berättar där en rad entreprenörer medverkar med inspirerande berättelser. Beställ ditt ex. av boken här: www.betydelsefulla.se/butik
Lämna en kommentar