Google Translate
Skriv ut

Ett vinnande samarbete

Postat den 29 december, 2010 Entreprenörer Inga kommentarer

INNAN JAG BLEV min egen jobbade jag åt ett företag med direktförsäljning av kemikalier. När jag höll på med det upptäckte jag en försäljarattityd omkring mig som jag inte gillade. Jag reagerade på att flera säljare verkade ha dålig respekt för sina kunder. Vissa hade helt enkelt märkliga åsikter om hur direktförsäljning skulle gå till. De hade en sträv attityd som jag hade svårt att förstå mig på. Själv ville jag ju kunna sälja till samma kund mer än en gång.

Äntligen hade jag stött på personer som drog åt samma håll som jag och som förstod fördelarna med samverkan och att ha en god kundattityd.

Dessa funderingar följde med mig då jag en dag startade ett eget städföretag. Även då kunde jag märka den där sträva kundattityden hos vissa av mina konkurrenter. Under tiden gick det bra för mitt företag. Jag köpte upp flera tvätterier och slog ihop dem så det blev lönsamt. Visserligen var det fortfarande svårt att få de riktigt stora kontrakten, men också det skulle ändra sig, tack vare ett betydelsefullt möte som innehöll en helt annan attityd är den kundfrånvända stil som jag tidigare mött hos en del kollegor.

På ett branschmöte för tvätterier där det visades olika typer av tvättutrustning blev jag kontaktad av fyra män, varav tre var från Rikstvätt. De hade sinsemellan diskuterat behovet av att göra någonting åt dåliga riksavtal med stora kunder. Särskilt rikstäckande hotellkedjor var en sån typ av kund. Lars Henriksson, Reiner Saari, Gunnar Bergman och Peter Streifert hade kommit fram till att enda chansen att lösa problemet var att flera fristående tvätterier gick ihop och samarbetade kring de viktiga kunderna. Därför frågade de mig om jag var intresserad av att vara med i någonting som kom att kallas för Hotelltvättgruppen.

Naturligtvis var jag intresserad av samverkan. Äntligen hade jag stött på personer som drog åt samma håll som jag och som förstod fördelarna med samverkan och att ha en god kundattityd. Jag tackade ja och gav mig in i samarbetet med liv och lust.

Det tog en stund, men efter ett halvår märktes resultatet av Hotelltvättgruppens samordnade ansträngningar. Eftersom vi kunde erbjuda heltäckande lösningar för hotell som fanns över hela landet så fick vi till riktigt bra avtal. Att hjälpa varandra istället för att konkurrera om varenda millimeter av marknaden visade sig vara en riktig succé, för alla inblandade. Vissa tjänade väl mer, men alla tjänade på det. Sammantaget ökade omsättningen för hotellgruppen med 50-60 procent under första tre åren och för egen del kunde jag expandera rejält.

Utan sammanträffandet med mina kollegor hade min tvätterikarriär definitivt inte sett ut så här. Och det är en dubbel triumf, eftersom resultatet bevisar att det inte alltid är viktigast att lära sig en tuff konkurrensattityd, utan att det lika gärna kan vara bättre att lära sig att samarbeta med sina konkurrenter på riksplan.
Kent Pettersson, VD Kapi, Bengtsfors

Läs mer om företaget här www.kapi.se

Den här berättelsen är publicerad i boken Betydelsefulla möten – Entreprenörer berättar där en rad politiker medverkar med inspirerande berättelser. Beställ ditt ex. av boken här: www.betydelsefulla.se/butik


Inga kommentarer än

Bli först med att lämna en kommentar!


Lämna en kommentar

Skriv in ditt namn, e-post och hemsida nedan eller logga in via Facebook.




Prenumerera på vårt nyhetsbrev



Ny vårdbok! Du kan göra skillnad

Ny vårdbok! Lärorikt om bemötande i vården. Boken "Du kan göra skillnad" har sin grund i forskningsprojektet Betydelsefulla möten i vården. Tre forskare har i sin forskning valt att fokusera på det positiva perspektivet av bemötande i vården.

Vad är det som gör skillnad? Läs och lär →



Betydelsefulla möten – våra älskade djur!

Har du ett eller flera betydelsefulla möten med djur som du vill berätta om? Just nu samlar vi på berättelser till vår nästa bok. Vill du vara med? Berätta här!

Betydelsefulla Möten Magasin →


Berätta själv!

Har du varit med om ett betydelsefullt möte som du vill berätta om? Berätta här!

Gör det här →