När jag skulle börja sjätte klass blev det plötsligt för trångt i Åkers skola där vi gick. Jag och min syster, som bodde mittemellan Åkers skola och Hagshults skola, fick flytta över till Hagshults skola. Vår nya lärare, Bo Malmsten, bodde i samma by som jag och min syster. Eftersom han körde förbi en kilometer från vår bostad blev det bestämt att han skulle skjutsa oss till och från skolan.

Året var 1957 och jag var 12 år. Bytet av klasskamrater gjorde min syster och mig osäkra och jag tog alla tillfällen i akt att göra rackartyg för att imponera på kompisar och få uppmärksamhet. Eftersom vi fick långa väntetider i skolan före och efter vår skoltid, då vi skulle vänta in vår lärare såg Bo till att vi fick extra textilslöjd. Vilken lycka! Det var det roligaste och bästa ämne jag visste. Där fick jag möjlighet att sy och sticka kläder till mig själv.

Jag tyckte det var kämpigt med nya kompisar, men kände extra trygghet med min lärare. Eftersom jag skulle åka med honom varje dag tyckte jag att jag kände honom bättre än vad mina andra klasskamrater gjorde. Jag tror att det var det som gjorde att jag började göra en hel del hyss. Hyss som givetvis irriterade Bo, men som han oftast tålmodigt lyckades avstyra. Men ibland gick jag för långt och en gång blev jag utkörd från bilen och fick vackert traska nästan en mil hem. På det sättet lärde jag mig att Han visade var gränsen gick ”Busstreck har alltid en förklaring” respektera honom. Han visade tydligt var gränsen gick.

Jag lärde mig också att som lärare, vilket jag själv senare blev, kunna vara kompis med eleverna. Relationen lärare-elev handlar om fasthet och flexibilitet, att kunna sätta gränser samtidigt som man kan föra ett samtal på den nivå eleven befinner sig.

Jag lärde mig att busstreck alltid har en förklaring. Det kan handla om osäkerhet, att inte vara sedd, att inte själv kunna påverka sin situation eller att inte rycka elever från sina kamrater med mera. Jag lärde mig också att en lärare behöver vara rustad med mycket tålamod och att det är viktigt att använda sin kompetens och sitt intresse för att stimulera elevernas nyfikenhet.
Ulla Britt Hagström 56 år, lärare/riksdagsledamot, Skövde

Lyssna till Han visade tydligt var gränsen gick

Den här berättelsen är publicerad i boken Betydelsefulla möten – Lärare gör skillnad (utgiven 2010) där en rad politiker medverkar med inspirerande berättelser. Beställ ditt ex. av boken här: www.betydelsefulla.se/butik
Berättelsen tog vi emot i samband med vår riksomfattande efterlysning av Betydelsefulla lärare. Kampanjen genomfördes tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting.

Du kanske också gillar:

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *