Google Translate
Skriv ut

Redo att möta vem som helst

Postat den 7 februari, 2011 Möten,Skola Inga kommentarer

Efter fyra års skolgång hemmavid flyttade jag 1960 till grannsocknens skola på östra Gotland där fick jag en relativt ung lärare, Per-Jan Jacobsson. Vi som var vana från den gamla skolan blev förvirrade och häpna.

Han pratade med oss elever, inte till oss. Vi fick planera terminen tillsammans där lek och allvar blandades på ett sätt som vi inte trodde var möjligt. Men det mest fantastiska – han skrek aldrig eller slog linjalen i katedern.

Vi elever var förundrade och avvaktande – förr eller senare skulle nog Det Stora Kaoset bryta ut såsom vi upplevt skolgången dittills med många vikarier och stökiga elever. Vi väntade i två år, sedan drog vi vidare till nästa skola. Lugnet, arbetsron och lekfullheten präglade vår tillvaro. Visst kunde det gnissla lite ibland, men direktiven från Per-Jan var alltid lågmälda, tydliga och effektiva.

En rast tillbringade jag inne vid min pulpet och skrev: ”Jag skall aldrig mera glömma mina gymnastikskor” femtio gånger eftersom jag blev tillsagd att göra det medan mina klasskamrater spelade fotboll utanför. Så här långt efteråt undrar jag vem som Redo att möta vem som helst ”Han hittade på arbetsuppgifter så att alla kände sig delaktiga och duktiga” blev mest förvånad över att jag faktiskt gjorde det (även om jag använde olika handstilar och pennor. Så kunde en bestraffning förvandlas till något lekfullt).

Det mest betydelsefulla med Per-Jan var att han hittade på arbetsuppgifter så att alla kände sig delaktiga och duktiga. Hur han bar sig åt vet jag inte, men han hade ofta ”tävlingar” i till exempel matematik med något finurligt handikappsystem så klassens ljus kunde bli slagen av vilken medelmåtta som helst.

Priserna var en apelsin, en fin penna eller vad som helst som stärkte självkänslan en stund.

Det finns många små händelser att minnas, men den starkaste känslan är den att han skapade trygghet i hela skolan efter de föregående årens upplevelser av mobbning och trakasserier.

Ibland fick jag stryk, ibland någon annan. Rötäggen som fanns hos oss provocerade både killar och tjejer och ofta också läraren, därav alla vikarier. Genom att uppmuntra och sätta gränser där de behövdes och genom att låta lärandet bli lekfullt, väcktes lusten till fortsatta studier hos de flesta av oss tror jag. Efter två år i hans skola kände jag mig redo att möta vilka lärare – och elever – som helst.
Clary Winberg 62 år, journalist & verksamhetsledare i ett studieförbund, Lärbro

Lyssna till Redo att möta vem som helst

Den här berättelsen är publicerad i boken Betydelsefulla möten – Lärare gör skillnad (utgiven 2010) där en rad politiker medverkar med inspirerande berättelser. Beställ ditt ex. av boken här: www.betydelsefulla.se/butik
Berättelsen tog vi emot i samband med vår riksomfattande efterlysning av Betydelsefulla lärare. Kampanjen genomfördes tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting.


Inga kommentarer än

Bli först med att lämna en kommentar!


Lämna en kommentar

Skriv in ditt namn, e-post och hemsida nedan eller logga in via Facebook.




Prenumerera på vårt nyhetsbrev



Ny vårdbok! Du kan göra skillnad

Ny vårdbok! Lärorikt om bemötande i vården. Boken "Du kan göra skillnad" har sin grund i forskningsprojektet Betydelsefulla möten i vården. Tre forskare har i sin forskning valt att fokusera på det positiva perspektivet av bemötande i vården.

Vad är det som gör skillnad? Läs och lär →



Betydelsefulla möten – våra älskade djur!

Har du ett eller flera betydelsefulla möten med djur som du vill berätta om? Just nu samlar vi på berättelser till vår nästa bok. Vill du vara med? Berätta här!

Betydelsefulla Möten Magasin →


Berätta själv!

Har du varit med om ett betydelsefullt möte som du vill berätta om? Berätta här!

Gör det här →